Europa universalis 5 release date, trailer, and everything we know
Содержание:
- Settlement Growth
- Первые шаги
- Война
- Age of Absolutism[edit | edit source]
- Трапезунд 8
- Types
- Strategy
- Government types
- Access to estates[edit | edit source]
- Formation[edit | edit source]
- Europa Universalis 5 — A better AI
- 3 Венеция
- Europa Universalis IV (2013)
- Europa Universalis II [ править | править код ]
- Strategy[edit | edit source]
- Europa Universalis 5 gameplay
- Continents
- Геймплей[]
Settlement Growth
With the Dharma DLC, it is now possible to develop provinces by promoting settlement growth in colonized provinces or cities. By placing the colonist on the little empty window to the top right of the province overview screen, the colonist will automatically start to improve the province. The development of that province will have a certain chance of gaining development in tax, production, or manpower, after each yearly tick in accordance to when you started to promote settlement growth. The chance of the colonist improving the base development is based on the amount of development in the province.
A subject interaction «Block Settlement Growth» allows the overlord to prohibit a subject from using their colonist in this way. However, it only blocks them from sending a colonist on such a mission; any mission in progress when blocking is turned on is unaffected.
Первые шаги
Для начала вам нужно выбрать страну, за которую вы и будете играть. Маленькие государства новичкам не подходят, так как развиваться за них очень сложно, а воевать — нереально. Небольшие страны нацелены на выживание и играть ими нужно тогда, когда вы смогли победить, ну или хотя бы дожить до конца партии. Также не стоит начинать странной, где практически нет полезных ресурсов или доступа к воде. Если у вас один-два соседа — это тоже не лучший вариант. Хотя иногда отсутствие соседей играет на руку вам, если у вас есть мощный флот и возможность заняться колонизаторской деятельностью. Лучше всего начать игру, к примеру, за Португалию или же Швецию. Там и соседей немного, и возможности хорошие, и ресурсы имеются. Но настоящим фаворитом для новичка становится Османская Империя. Оттоманская Империя — одна из мощнейших наций во всей игре.
Лучше всего играть через политический вид карты, так как вы будете хорошо видеть все соседние страны, их границы и провинции
Также обращайте внимание на мини-карту в правом нижнем углу. Лучше, конечно, заняться интерфейсом в режиме активной паузы
Если вы ещё не знакомы с серией EU, то уделите некоторое время на изучение всех имеющихся вкладок и настроек.
Война
Постоянные войны и конфликты очень истощают, особенно если вы были катализатором военных действий. Во-первых, действующая армия может быстро закончиться, а на создание новой уйдёт немало финансов и времени. Во-вторых, для ваших соседей вы становитесь агрессором и очень часто они сами нападают на вас, дабы избавить мир от тирана. Если вы начали войну без повода, то к вам не только падает штраф за агрессивную экспансию, но также падает стабильность в стране и приходит военное истощение. В войну могут ввязываться не только вассалы и союзные страны с обеих сторон, но также и нейтральная сторона. Нейтральные страны могут выступить на стороне защиты, если та запросила мир и ей было отказано.
Сама же битва в игре выглядит чисто схематически и является серией сражений, нежели одним сражением. Каждое из таких сражений состоит из двух фаз, что длятся приблизительно 6 шесть. Битва заканчивается в том случае, если одна из сторон полностью лишается морали армии, будет приказ об отступлении или же армия будет полностью истреблена. Для каждой армии действуют следующие значения, которые вам стоит учитывать:
- Боевой дух — это показатель, который показывает мораль вашей армии и отвечает за стойкость ваших отрядов в битве. Если вся армия потеряет боевой дух и он будет около нуля, то солдаты начнут убегать с поля битвы, сдаваясь врагу или же полностью будут уничтожены. Эту позицию можно поднять за счёт военных реформ в вашей стране, а также благодаря развитым военных технологиям.
- Дисциплина — это показатель, что отвечает за урон, наносимый вами и противником. Изначально данная позиция будет равна 100%, но её можно улучшить. Улучшения стоит проводить в тех же областях, где вы прокачиваете боевой дух армии. Чем выше дисциплина, тем больше урона вы будете наносить.
- Уровень тактики отвечает за получаемый урон. Развить данную шкалу можно только с помощью военных технологий.
- Осадное умение — это навык, который помогает быстро переходить к новой фазе осады. А ещё с данной способностью вы можете минимизировать потери среди ваших бойцов при штурме вашей крепости.
- Лимит войск — это показатель, отвечающий за максимальное количество отрядов, что вы можете содержать без штрафов. Если у вас этот лимит превышен, то нужно или распустить некоторое количество войск, или же прекращать военные действия. Игнорировать штрафы можно, но вам же хуже будет.
- Резерв — это место, где ваши солдаты могут восстанавливаться после боевых действий. Если место в резерве закончится, то все последующие отряды и армии перестанут восстанавливаться.
Age of Absolutism[edit | edit source]
As governments wrest the absolute power in their countries from other parties, they are now able to devote themselves to the building of Empires. This is the age of the state, of rulers, and their armies.
The Age of Absolutism is the third age in the game, starting 10 years after Global Trade is discovered (around 1610). During this age, religious rules are no longer valid (i.e. the special Curia abilities) and instead are replaced by the absolutism mechanic.
Possible age disasters include: Court And Country, English Civil War.
Objectivesedit | edit source
Objective | Description | |
---|---|---|
Three Trade Companies | Have 3 Trade Companies | |
Multiple Universities | Own and control at least 5 Universities | |
Potential for a Large Army | Reach a force limit of 200 regiments | |
Absolutism | Have at least 90 absolutism | |
Emperor of China | Be Emperor of China with a mandate of at least 50 | |
Multicultural Nation | Have at least 5 different promoted cultures | |
Win Religious War | Be on the victorious side in the Religious League War |
Abilitiesedit | edit source
Ability | Effect | |
---|---|---|
Edict of Absolutism | Allow Edict “Edict of Absolutism” ( −0.25 Monthly devastation) | |
Flexible Rivalries | −50% Change rival cost | |
Protecting Forts | −100% Fort maintenance on border with rival | |
Efficient Autonomy | −50% Autonomy change cooldown | |
Harsher Treatment | −50% Harsh treatment cost | |
Administrative Efficiency | +5% Administrative efficiency | |
Absolute Government | +1 Yearly absolutism | |
French Musketeers | +20% Land fire damage (available only to France) | |
Dutch Officials | −0.20 Yearly corruption (available only to Netherlands) | |
Swedish Recruitment | +35% Manpower recovery speed (available only to Sweden or Scandinavia) | |
Manchu Banners | +50% Possible Manchu banners (available only to Manchu or Qing) |
Трапезунд 8
В начале игры в 1444 году некогда могущественная Византийская империя была лишь тенью своего прежнего« я ». Катастрофические последствия Четвертого крестового похода привели к расколу Византии. Одна нация, законно претендующая на трон Цезаря, — это Трапезунд, небольшое королевство в Анатолии.
В поисках интересного испытания игроки могут рассмотреть возможность возрождения Византийской империи как Трапезунда. Однако это будет непросто. Остановить неумолимое наступление Османской империи — непростая задача, учитывая военную слабость и географическую изоляцию Трапезунда. Однако, если игроку каким-то образом удается достичь, казалось бы, невозможного, зачем останавливаться на достигнутом? Потенциальная слава реформированной Римской империи ждет ……
Types
The bonus and the allowed decisions are listed for each type of advisor.
Hiring a level 3 advisor enables the trigger of an advisor event.
With the Women in History DLC activated, any of the advisors can be generated as female. The chance is flat 2% across the board. There are also some events that can add a female advisor to the pool. These advisors have a silver border around their portrait, as opposed to a golden one. The game allows advisors to be restricted to one gender, but the base game doesn’t do this.
Administrative
Administrative advisors help in situations that are regarded as domestic policy. Their job is to improve a nation internally: reforming the tax system and promoting cultural patronage are two examples.
Advisor | Effects | Decisions | Requirements |
---|---|---|---|
Artist | Stability cost modifier: −10% | ||
Inquisitor | Missionary strength: +2% | 90% reduced spawn rate on province not following the owner religion | |
Master of Mint | Yearly inflation reduction: +0.10 | ||
Natural Scientist | Production efficiency: +10% | ||
Philosopher | Yearly prestige: +1 | ||
Theologian | National unrest: −2 | ||
Treasurer | National tax modifier: +10% |
Diplomatic
Diplomatic advisors address matters related to the navy in general and foreign policy. Their job is to promote naval advancement as well as conducting foreign diplomacy: increasing a nation’s trade competitiveness and improving diplomatic relations are two examples.
Advisor | Effects | Decisions | Requirements |
---|---|---|---|
Colonial governor | Tariffs: +10% | The province owner:
|
|
Diplomat | Improve relations: +20% | ||
Naval reformer | Morale of navies: +10% | The province has a port.
The province owner is not primitive. |
|
Navigator | Colonial range: +20% | The province owner: | |
Spymaster | Spy network construction: +25% | ||
Statesman | Diplomatic reputation: +1 | ||
Trader | Trade efficiency: +10% |
Military
A military advisor’s sole function is to enhance a nation’s military, offensively or defensively. Thus, their job involves improving a nation’s army and overall defensiveness against foreign attackers: implementing logistical reforms and increasing resistance to sieges are two examples.
Advisor | Effects | Decisions |
---|---|---|
Army Organizer | Land force limit modifier: +10% | |
Army Reformer | Morale of armies: +10% | |
Commandant | Discipline: +5% | |
Grand Captain | Land maintenance modifier: −10% | |
Master Recruiter | National manpower modifier: +10% | |
Military Engineer | Fort defense: +20% | |
Quartermaster | Reinforce speed: +33% |
Strategy
The below is one of many player suggested strategies for Advisor. Bear in mind, due to the dynamic nature of the game, it may unfold differently for other players.
When not to use advisors
Advisors are powerful, but costly in ducats. In this regard, hiring and maintaining advisors is a trade-off: ducats spent on advisors cannot be stockpiled, or spent on army or navy.
In certain circumstances, it may be strategically beneficial to leave some advisor slots vacant, or even to have no advisors at all for a period of time.
Such circumstances include:
- Playing as a small country with a weak economy at game start. For some countries, even a single +1 advisor can be very expensive in relative terms at the start of the game. Military conquest can be helpful in expanding the economy (and thereby affording advisors in future), but the army must be paid.
- Engaging in costly wars. Army maintenance and reinforcement are both costly. It can sometimes be decisively advantageous to hire some mercenaries, or to hire additional regiments beyond the forcelimit. Spending too heavily on advisors at the same time may drive the country into debt.
- Paying off a heavy loan debt. If loans are being paid off too slowly, inflation will repeatedly climb as the loans are extended. This situation may be improved by firing some existing advisors, or by not replacing advisors after they die, until the loans have been repaid.
Longevity vs hiring cost
EU4 Advisor Life Expectancy
It’s simple for ages 30 to 40, where the hiring-cost multiplier changes, but the advisors do not die. As , the median life expectancy of an advisor is 53.7 years. So if an advisor is hired at age 30, they have an expected useful life of ~24 years (until they’re 53.7), at a hiring-cost multiple of 16. This provides 1.5 years of useful life expectancy per hiring multiple (24/16). If an advisor is hired at age 40 (hiring multiple 14), they have 14 years of expected life, or 1.0 years per multiple (14/14). Clearly, the 30 year old advisor is the better bargain.
At ages over 40, the mortality curve begins to change; their median life expectancy (expected age of death) increases as their actual age of hiring increases. (An advisor who is already 55 is obviously no longer expected to die at 53.7.) While the Useful Years in the graph was a straight line between ages 30 and 40 (because there is no mortality there), it becomes a curve at 40. Thus, the useful life expectancy drops faster than the hiring-cost multiplier, which means that younger advisors are better. By 50 one has reached 0.59 years per multiplier, and by 60, it is 0.42.
Still, while 30 years may be the best relative bargain, the hiring multiplier only has a range of 10 to 16, which is to say, there’s only half a year’s salary involved in any case. There will likely not be a significant impact on the player’s income, unless they are very low on it. The effects of the advisor’s special bonus are generally more significant.
Government types
Government types are organized into four major groups. Each type uses a different stat to track the loyalty of the nation to the ruler.
Monarchy
- Main article: Monarchy
Monarchy is a form of government where power is held by a single individual, i.e. the monarch. The ruler reigns until . Several mechanics, such as royal marriages and personal unions, are mostly limited to monarchical forms of governments. Monarchies use .
Republic
- Main article: Republic
Republic is a form of government where power is, in contrast to a monarchy, held by a group of people. Republics have republican tradition instead of legitimacy. In some republics the ruler rules for life, but in others there is an election cycle.
Theocracy
- Main article: Theocracy
Theocracy is a form of government where power is held by the religious elite. Theocracies get to designate an heir from a list of candidates. Although the choice does not affect the future heir’s monarch skills (set at random), they give the player different effects and events once the heir comes into power. Theocracies use devotion with the Common Sense DLC.
Tribal government
- Main article: Tribal government
A tribe is regarded as a society that hasn’t developed a concrete definition of what a Westphalian nation-state is. Nomadic by nature, the power is held by either a chief or by a group of fellow tribesmen. As monarchies, tribal governments use legitimacy, royal marriages, etc. Steppe hordes will use horde unity instead of legitimacy if The Cossacks is enabled, and Native councils don’t use any type of government strength value.
Switching government type
To switch the government type the country has to enact a special government reform of the highest tier. However, this is prohibited for some forms of government.
Access to estates[edit | edit source]
Not all nations have access to all available estates. The reasons can vary from not being in the right geographical area, not being of a certain religion and so on – further details on this are available under each estate’s section.
Additionally, some government types do not have access to the estates mechanics at all (they have other mechanics instead):
- Pirate Republic
- and Venetian Government
- Veche Republic
- Siberian Native Council
- Sich Rada
- Native Council
- Revolutionary Republic, Revolutionary State and Revolutionary Empire
- Celestial Empire if Mandate of Heaven is disabled
- Colonial Nation
Formation[edit | edit source]
id
Form Italian Nation
As the heart of the Renaissance, our nation is blossoming culturally. We have just entered the beginning of what looks like a prolonged artistic rebellion, especially in the field of architecture and literature. The cultural evolution is not aiding our country in maintaining peace within our borders however. Our country is continuously stricken by foreign states seeking power and territorial gain.
Potential requirements
|
Allow
The country:
|
Effects
|
Provinces in dark green are required to be owned and cored to form Italy. The pink provinces mark the Italian region.
Europa Universalis 5 — A better AI
The Holy Grail of game development and one that must be a thousand times harder when simulating the real world with all its complexity. Diplomacy with an AI is always fraught with bugs and their strategic decisions often leave you scratching your head, and we don’t think anyone expects AI to ever be really good at grand strategy games. However, making them feel more lifelike would be a step in the right direction and Paradox already have the tools to improve it.
Each character in CK3 has their own goals and these can change either in their lifetimes or over multiple generations. Bringing something like this into the behind the scenes calculations for EU5 would add life to the nations. Having their politics and ambitions shift from decade to decade could keep you on your toes far more than knowing everyone will always want more and your neighbour will always hate you over border tension, regardless of anything else.
Keep updated on the latest PC Gaming news by following GameWatcher on Twitter, checking out our videos on YouTube, giving us a like on Facebook, and joining us on Discord. We may also include links to affiliate stores, which gives us a small commission if you purchase anything via them. Thank you.
3 Венеция
Венеция — влиятельная торговая республика, которая предлагает немало интересных возможностей, когда дело доходит до игрового процесса и расширения. Поклонники могут пойти по более историческому маршруту, убедившись, что Венеция монополизирует морскую торговлю в регионе. В этой связи рекомендуется устранить их главного конкурента — Геную.
Также существует множество вариантов для военного завоевания. Балканы, например, представляют собой одну из потенциальных целей для торговой республики, хотя вполне вероятно столкновение с такими сильными соперниками, как Османская империя. Создание союзов с некоторыми крупными европейскими державами может дать дополнительные силы в будущих конфликтах.
Europa Universalis IV (2013)
Четвертая часть популярной стратегической игровой франшизы – Europa Universalis. Игра была разработано Paradox Development Studio.
За последнее десятилетие серия Europa Universalis заработала верную группу энтузиастов, а также место среди самых важных игр в жанре компьютерной стратегии. Paradox Interactive Studio, команда разработчиков игры, заставила нас ждать более шести лет, и после выпустила четвертую часть серии (третья была опубликована в начале 2007 года). ,
Europa Universalis IV позволяет игроку играть роль выдающегося лидера, который контролирует развитие данной страны на протяжении веков. На этот раз вы можете выбрать из более чем 250 национальностей со всего мира. В зависимости от сценария игровой период может длиться почти 400 лет (в основной кампании).
Задача довольно сложная, так как игрок должен решить весь спектр вопросов, связанных с управлением – начиная с политической системы, через внешнюю политику, торговлю, экономику и социальную структуру, научные исследования, военные разработки и операции, исследование мира и колонизация новых территорий.
С Europa Universalis IV разработчики решили обогатить известную механику новыми элементами. Одним из наиболее значительных нововведений является система под названием «Власть монарха», которая заставляет личность правителя влиять на его способность совершать определенные действия (например, монарх воинственного расположения будет быстрее разрабатывать военные технологии). Значительные изменения были внесены также в области дипломатии и торговли.
Разработчики игры позаботились о прочной исторической основе. В ЕС IV насчитывается 4000 имен подлинных государственных лидеров и целый ряд других персонажей, известных из учебников истории
Некоторое внимание было уделено обозначению основных исторических событий, которые часто оказывают влияние на игру
Игра предлагает несколько режимов игры для одиночной и многопользовательской игры через Интернет. В одной многопользовательской игре могут участвовать до 32 человек – в режиме сотрудничества или соревновании.
Europa Universalis IV основана на надежном, хотя и постоянно обновляющемся движке Clausewitz 2.5, который ранее использовался в играх Victoria Victoria и Crusader Kings II, а также в других играх. Много усилий было приложено для улучшения визуальной части игры по сравнению с предыдущей частью серии. Была создана трехмерная карта игрового мира, которая соответствует историческим границам провинций, фактическому рельефу местности и динамически меняющимся сезонам.
Europa Universalis II [ править | править код ]
Данная игра была разработана студией Paradox Interactive в 2001 году, как продолжение Europa Universalis. В игре игрок управляет одной нацией, проходя через сотни лет войн, революций и заговоров. Игроку предстоит управлять экономикой, создавать военно-политические союзы, колонизировать новые земли, контролировать религию и внутреннюю политику, а также обеспечить внутреннюю стабильность. Кроме того, ежегодно появляются случайные события, а также есть сотни готовых сценариев на основе реальных исторических фактов, что создаёт игроку интересный и разнообразный геймплей . По сравнению с первой частью заметно улучшилась графика . Почти все игровые данные хранятся в текстовых файлах и их очень легко отредактировать, модифицировав сценарий игры. Версия игры под названием Europa Universalis II: Asia Chapters в 2004 году была выпущена для азиатского рынка. В игру добавлены новые сценарии, которые сосредоточены вокруг азиатской истории. Также появилась обновлённая карта с новыми провинциями в Японии, Корее и Китае .
Strategy[edit | edit source]
The below is one of many player suggested strategies for Italy. Bear in mind, due to the dynamic nature of the game, it may unfold differently for other players.
Theoretically, Aragon could also form Italy after integrating Naples and culture shifting. The Holy Roman Empire and the Papal State can’t form Italy.
Any nation on the is a viable option for forming Italy. The most powerful states which hold provinces necessary to form Italy in 1444 are Florence, which can easily form Tuscany and expand from there; Milan, which begins the game with among the highest-developed provinces in Europe and can soon adopt the unique Ambrosian Republic government reform or semi-unique Military Dictatorship reform through the Golden Ambrosian Republic disaster, and Venice and Genoa, two powerful merchant republics in northern Italy with holdings elsewhere in the Mediterranean. Naples starts in a personal union under Aragon, but can quickly make powerful allies, reclaim its independence and its Sicilian cores, and find itself the most powerful force on the peninsula. Savoy is also an option, with the potential to ally France and gain a power base in the Genoa trade node before forming Sardinia-Piedmont and, as in history, going on to unify the peninsula. With the Emperor Update, Savoy also has access to arguably the best mission tree on the peninsula, potentially allowing a shrewd Savoy player to gain a permanent +5% Administrative Efficiency and +10% Goods Produced, a bonus also kept when forming Italy.
Italy is a very strong nation. Positioned to dominate both the Genoa and Venetian trade nodes, a powerful Italy with even a modest trade fleet is poised to completely control 2 of the top three earning nodes in the early game. The English node only outstrips Genoa once fully-fledged colonial nations come online, and the severe lack of Chinese merchants always neuters the Beijing node.
To top off this incredible mercantile power, Italy has a ridiculous concentration of high development provinces. If the player can leverage their early game into a monarch point lead, they will soon have a foothold in France, Tunisia, and the Balkans. With Infantry combat ability on land and the generous Galley power at sea, Italian ideas are more than modestly equipped with fighting prowess.
Italian blobbing ability is also nothing to be scoffed at, with the prized Core-Creation Cost Reduction and the little-seen Improve Relations modifier. This latter seemingly innocuous tradition is by no means useless — Improve Relations modifiers are the only way to increase the speed at which Aggressive Expansion decays.
With the complete development of the Italian region, it will take relatively little expansion after formation to meet the 1000 development requirement for Empire. While the culture bonuses will be unlikely to benefit coring, as the Italian Peninsula will likely have been united long before Empire status, such rapidity at upgrading to Empire will open up the culture spots for future expansion and coring — a not inconsiderable benefit.
If these benefits were not enough to amaze, one only needs to compare the Italian concentration of development to the wide steppe plains. That is, the ease of travel from province to province, and the constant option to transport by water allows for both quick repositioning for wars on multiple fronts and also neutralizes much of the hassle of rebels.
Europa Universalis 5 gameplay
As above, we’ve no concrete details on what Europa Universalis 5 will play like. When the game finally does rear its head, many will be interested to see whether it sticks firmly to the staple Europa Universalis grand-strategy formula – of national politicking and economic management – or tries to replicate the character-focused, RPG-like success of Crusader Kings 3.
As with all Paradox sequels, we’re eagerly waiting to see what systems and mechanics are introduced in the base game. Will it try to replicate all of EU4’s DLC at launch, or leave vast swathes of the game ripe for additional expansion? Either way, it will be exciting to glimpse the game.
{«schema»:{«page»:{«content»:{«headline»:»Europa Universalis 5 release date, trailer, and everything we know»,»type»:»guide»,»category»:»europa-universalis-5″},»user»:{«loginstatus»:false},»game»:{«publisher»:»Paradox Interactive»,»genre»:»Strategy»,»title»:»Europa Universalis 5″,»genres»:}}}}
Continents
- See also: List of provinces
Continents
|
|
A continent is a closed landmass of the earth. Each land province (including wastelands) belongs to one continent. A few sea zones also belong to a continent, but most by far do not.
The following table lists the in-game continents along with their respective values (not including wastelands or sea zones):
Continent | Provinces | Base Tax | Base Production | Base Manpower | Development |
---|---|---|---|---|---|
Africa | 438 | 924 | 916 | 656 | 2496 |
Asia | 1133 | 3038 | 2989 | 2172 | 8199 |
Europe | 827 | 2709 | 2675 | 1811 | 7195 |
North America | 535 | 939 | 936 | 580 | 2455 |
Oceania | 90 | 170 | 170 | 115 | 455 |
South America | 249 | 399 | 433 | 271 | 1103 |
Total | 3272 | 8179 | 8119 | 5605 | 21903 |
Геймплей[]
Казань брал, Астрахань брал… Что там еще плохо лежит?
Некоторые задания совсем просты, но и награда невелика
Война со всеми соседями — вот что ждет слишком наглого агрессора
Действие игры происходит в период с 1492 по 1792 год. Однако скорости и реакции от игрока не понадобится, так как в любой момент можно поставить игру на паузу. Игра происходит на схематично изображённой карте мира, разбитой на более чем 1500 морских и наземных провинций. Игрок может взять любую страну из существовавших в тот момент (всего на выбор предоставляется до 200 государств). Под управлением игрока находятся экономика, внешняя политика, формирование армии и флота, внедрение новых технологий, колонизация земель и вопросы религии.
Самые широкие возможности предоставлены в вопросах дипломатии — любая страна может вступать в союзы с другими странами и выходить из них, объявлять войны и заключать мир, заключать династический брак между правящими династиями, делать другие страны своими вассалами (которые будут передавать сюзерену половину дохода, а впоследствии могут быть мирным путём присоединены к нему), подписывать торговые соглашения и предоставлять другой стране гарантии независимости.
Однако эта привязка к истории критиковалась, так как игрок знал, когда наступит война, когда начнётся Смутное время, когда начнёт править Пётр 1-ый и т.д. В связи с этой извещённостью игрок мог предотвратить войну или хорошо к ней подготовиться, тем самым извлечь самую максмальную выгоду.
Также недостатком игры является то, что игрок не может выбрать цель перед началом игры (в отличие от Victoria II, где игрок долже выжить и добиться им самим выбранных успехов; хотя по умолчанию надо пробиться в Великие или Колониальные державы). Кроме того имеются специальные задания; т.е., допустим, захватить ту или иную провинцию к определённому сроку.
Впрочем, в действительности далеко не все игроки стремятся к достижению наибольшего количества очков и не все доводят игру до конца, часто целью игры в Europa Universalis является сам процесс игры. Иногда играющий пытается «отыгрывать» определённую державу, то есть стремится к достижению целей, стоявших перед ней в реальной истории.